
De vijf voordelen van ICT-outsourcing
De afgelopen jaren zijn steeds meer bedrijven hun ICT gaan uitbesteden. Eenvoudig vertaald betekent dit dat zowel de server-hardware en de interne ICT-medewerker verdwijnen en extern worden gefaciliteerd voor een vast bedrag per maand. Een ICT-dienstverlener neemt deze rol op zich en faciliteert een externe helpdesk en zorgt ervoor dat het betreffende bedrijf via een cloud-infrastructuur hun ICT kan gebruiken op een veilige en verantwoorde wijze.
Als ICT-dienstverlener hebben we inmiddels veel klanten mogen begeleiden in het outsourcen van hun ICT. Voor het outsourcen komen we de volgende argumenten tegen:
- Het bedrijf groeit, ICT was een taak of bijzaak en is nu een verantwoordelijkheid of bijna functie geworden.
- De interne ICT’er kan niet alles alleen meer, ICT is een proces geworden en het bedrijf is er sterk afhankelijk van geworden.
- Toenemende cyberrisico’s, stijgende lonen, schaarste in de markt vraagt om andere keuzes.
Verrassend komen we vaak tot de conclusie dat ICT-outsourcing voordeliger is en er voor zorgt dat ICT een hulpmiddel wordt in plaats van een kostenpost of noodzakelijk kwaad. Daarom beschrijven wij in het kort de vijf voordelen van ICT-outsourcing:
- Als bedrijf bent u niet afhankelijk van één persoon, maar is de kennis geborgd in een bedrijf met meerdere specialisten. Deze specialisten worden geschoold en getraind. Zo geniet u de voordelen van een altijd up-to-date ICT-omgeving en een professionele helpdesk.
- Er zijn geen financiële verassingen meer. De ICT-zekerheden zijn geborgd in een overeenkomst. U kunt zich focussen op de kern en niet bezighouden met randzaken. Tijd is immers geld. Jaarlijks weet u waar u aan toe bent. Geen stress in vakantieperiodes, ICT is altijd geborgd.
- Uw ICT-partner is niet ziek, altijd bereikbaar en beschikbaar om op ieder tijdstip u te woord te staan. Alles is netjes vastgelegd en gedocumenteerd. Echte afhankelijkheden zijn er niet meer. Kennis is er altijd en snel.
- Geen zorgen meer over uitval, virussen, gijzelaars of grote hardware-investeringen. Maar vaste bedragen waarmee je kunt rekenen.
- ICT groeit of krimpt met uw bedrijf mee, de ICT-kosten ook. Op- en afschalen is eenvoudig.
ICT-outsourcing moet zorgvuldig overdacht worden en uitgevoerd. Ook de partnerkeuze moet zorgvuldig uitgevoerd worden. Het is belangrijk om referenties te toetsen en te controleren of er branchekennis is, zo lift u mee op kennis en ervaring.
Wilt u samen sparren over de voor- en nadelen? Neemt gerust contact op.

Rutger Koerselman | Sales Consultant – Passie voor de ander. Altijd een open en eerlijk advies, waarbij de klant centraal staat!