CHAT GPT Artificial intelligence (AI)

Kunstmatige intelligentie (AI)

Ongetwijfeld heeft u er al over gehoord of gelezen in het nieuws of op de werkvloer: ChatGPT. De zoekmachine die antwoord op al je vragen geeft. Maar wat zit hier nu eigenlijk achter?

ChatGPT is een dienst die gebruik maakt van AI, dit staat voor Kunstmatige Intelligentie. Dit is een breed vakgebied binnen de informatica, het richt zich op het creëren van intelligente machines die taken kunnen uitvoeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen, zoals visuele perceptie, spraakherkenning, besluitvorming en vertaling. AI-systemen maken gebruik van algoritmes, statistische modellen en grote hoeveelheden gegevens om te leren en hun prestaties in de loop van de tijd te verbeteren. Zo kan er eenvoudig een voorstel, een berekening of extra informatie worden gezien.

Dat is een hele mond vol.

In de media werden er al direct kritische vragen over gesteld. Men stelt zelfs dat het een gevaar voor de mensheid is. Maar, laten we eerst even relativeren. 

Kort gezegd: AI kan sneller informatie verwerken dan ons en kan daardoor ook veel sneller antwoorden. Laten we het vergelijken met een bibliotheek met extreem veel boeken waar de data binnen 1 á 2 seconden naar je toe komt.

Maar zijn de zorgen dan onterecht? Nee, dat zeker niet. Een aantal voorbeelden.

Werkgelegenheid: Een van de zorgen over AI is dat het banen kan overnemen van menselijke werknemers. Als AI-systemen routinetaken efficiënter kunnen uitvoeren dan mensen, kunnen sommige banen worden geautomatiseerd, dit leidt vervolgens tot verlies van banen en ongelijkheid op de arbeidsmarkt.

Het overnemen van beslissingen: Nog een zorg is dat de beslissingen die AI maakt bevooroordeeld kunnen worden. Het zou onjuiste resultaten kunnen opleveren als gevolg van de verkeerde input. Dit leidt dan vervolgens tot discriminerende of onrechtvaardige beslissingen, bijvoorbeeld bij sollicitaties, leningen en verzekeringen.

Zijn er dan helemaal geen voordelen? Jawel!

Efficiëntie en productiviteit: Een van de grootste voordelen van AI is de mogelijkheid om taken sneller en efficiënter uit te laten voeren dan menselijke werknemers. Dit kan leiden tot verhoogde productiviteit en kostenbesparingen.

Analyseren: AI kan worden gebruikt om voorspellende analyses te doen op basis van grote hoeveelheden gegevens, dit kan helpen bij het voorspellen van trends, toekomstige gebeurtenissen en potentiële risico’s.

Automatisering van taken: AI kan taken die routinematig voorkomen automatiseren. Denk hierbij aan het sorteren van e-mails, maken van afspraken en het verwerken van betalingen.

Eén ding is zeker, we zitten in een revolutionaire tijd. Net zoals de periode van de stoomtrein, het zal het werken vereenvoudigen!

FUN FACT: Dit artikel is voornamelijk geschreven door AI zelf!

Evert Zondag | Sales consultant Passie voor (IT) techniek. Het mooiste is om techniek voor je te laten werken. Naast passie voor techniek is er ook een passie voor de BBQ, hier maken we graag een goed gerecht op klaar.

IT voor een vast bedrag per maand

Bekijk onze pakketten