
Brons Mengvoeders over Fancit
Brons Mengvoeders B.V. is een 4e generatie familiebedrijf. Ze zijn een onderdeel van de Van Drie Groep. Men opereert zelfstandig maar kunnen door gezamenlijke inkoop en het delen van kennis de klanten beter van dienst zijn. Fancit levert aan Brons Mengvoeders B.V. het ICT beheer en de (gebruikers-) ondersteuning. Brons beschikt over een redundant serverpark voor een hogere bedrijfszekerheid. We vroegen Evert Brons naar het bedrijf en onze samenwerking.
Wie is Brons Mengvoeders B.V. en wat is jullie marktpositie?
Zoals gezegd zijn we een 4e generatie familiebedrijf en een zelfstandig onderdeel binnen de Van Drie Groep. Al sinds het ontstaan is de doelstelling van de veehouder voor ons toonaangevend. Ons concept is voer aan te bieden van begin tot het einde van het dierenleven in combinatie met technische begeleiding, bijvoorbeeld op het gebied van stalklimaat. We stellen het voer samen op basis van de behoefte van het dier, in combinatie met het bestaande voeders (mais- of graskuil) tot en met het water wat het dier van de veehouder krijgt. Zo krijgt het vee de optimale mix van voedingsstoffen binnen. Om dit te kunnen bieden hebben we een groep technische specialisten. Hun nutritionele kennis en ervaringen in de branche zijn de basis van het advies. Deze werkwijze heeft ons een stevige marktpositie gegeven bij een groot aantal (veelal vaste) afnemers.
Welke rol speelt de ICT in jullie bedrijf?
Heel divers, want naast ons kantoor hebben we ook een productieafdeling. Daarnaast hebben we een buitendienst die de boeren adviseren en voersamenstellingen bepalen. Wat ook een rol speelt is de Track&Trace voorziening van de voeders. Van grondstof naar de veehouder moeten de stoffen te traceren zijn. Al deze behoeften vragen om een bedrijfszekere IT infrastructuur. Alle werkplekken, zowel buiten als binnenshuis zijn verbonden met onze server. De productie heeft een eigen systeem wat vanwege betrouwbaarheid is losgekoppeld van het externe netwerk. We gebruiken ERP software voor een optimale informatieverwerking. Vanwege het belang van de ICT hebben we een redundant serverpark zodat we bij uitval binnen een minuut weer operationeel zijn. Dat geeft wel aan wat de waarde van ICT voor ons bedrijf is.
Hoe zijn jullie met Fancit in contact gekomen en de samenwerking aangegaan?
We zijn inmiddels ruim vier jaar klant bij Fancit. We zochten namelijk een nieuwe leverancier omdat de vorige leverancier niet meer mee konden in onze behoeften. We hebben de ins en outs van de samenwerking inmiddels goed vastgelegd voor een stukje borging en continuïteit.
Wat vindt u kenmerkend voor de dienstverlening van Fancit?
Meldingen worden adequaat opgepakt, er komen oplossingen en er wordt niet eerst gediscussieerd over de uitvoering. Bovendien communiceren de medewerkers van Fancit op hetzelfde niveau. Ik vind het prettig dat er naar verschillende invalshoeken wordt gekeken, voordat er keuzes worden gemaakt. Fancit werkt met korte lijnen tussen de klant en de medewerkers. Ander pluspunt is dat de verkoper van Fancit veel kennis heeft, dat heeft voor ons veel meerwaarde gehad.
Hoe ervaart u het werk van de supportafdeling?
Als erg positief. We hebben meestal onze eigen contactpersoon, maar het is logisch dat dit niet altijd lukt. Maar dan is er altijd iemand anders beschikbaar, die ons ook goed helpt. We ervaren de communicatie als goed, ook als er zaken niet direct opgelost kunnen worden. Bij problemen met de verbinding tussen bijvoorbeeld kantoor en productie, neemt Fancit contact op met de leverancier van de productiesystemen. Wel zo prettig dat we op dat moment geen doorgeefluik zijn.
Wat is Fancit voor u in één zin?
Fancit is de IT partner die je niet nodig wilt hebben, maar toch graag mee te maken hebt.
Wat waardeert u het meest aan de samenwerking met Fancit?
De kennis van de medewerkers is op het niveau dat wij als klant verwachten. Daarnaast wordt er meegedacht in de vorm van meerdere oplossingen, met bijbehorende voor- en nadelen. Juist dat er niet direct voor een voor de hand liggende oplossing wordt gekozen, heeft onze IT infrastructuur aanzienlijk verbetert. Daarbij staat Fancit open voor input van onze kant.