
Elektro Groothandel Frigé over Fancit
Elektro Groothandel Frigé levert vanuit drie vestigingen in het land, elektrotechnische onderdelen en materieel. Fancit verzorgt het internet, de telefonie, de werkplekken en de Cloud omgeving. Inmiddels werken we een tijd samen, dus hebben we Remo Janssen gevraagd naar zijn bevindingen over onze samenwerking.
Kun je eerst wat meer vertellen over Elektro Groothandel Frigé en wat jouw rol is?
We zijn een elektrotechnische groothandel dat al decennialang bestaat. We onderscheiden ons in deze markt door ons persoonlijke contact met de klant. Maar ook het eigen vervoer naar de locatie waar de klant aan het werk is. Op werkdagen voor 9:30 uur besteld, betekent dat voorradige artikelen dezelfde dag op locatie worden geleverd. Op dit moment zitten we echt weer in een groeifase. Onder andere door het nieuwe ERP systeem een tool waarmee klanten live onze voorraad kunnen zien. Dit zorgt ook voor een grotere orderstroom. Mijn rol binnen Frigé is kort gezegd systeembeheer. Ik ben verantwoordelijk voor alles op het gebied van IT, dus ook de ERP systemen en het contact met o.a. Fancit.
IT is inmiddels een belangrijke factor in de business, wat betekent dit voor jullie?
IT is voor onze organisatie van levensbelang. Uiteraard maken we gebruik van systemen om te werken, maar het gaat veel verder dan dat. We hebben drie vestigingen en schuiven daarom steeds met artikelen om onze klanten zo optimaal mogelijk te kunnen bedienen. Dit kan alleen werken met een goed ERP pakket. We bieden onze klanten inmiddels de mogelijkheid om via hun eigen ERP systeem in onze voorraad te kunnen kijken en te bestellen. Daarvoor zijn er steeds weer koppelingen met derde partijen nodig. Om aan deze vraagt te voldoen hebben we een eigen programmeur in dienst. Fancit ondersteunt ons daar ook in door scripts te programmeren. Andere reden waarom de IT systemen betrouwbaar en veilig moeten zijn, is onze webshop. Dankzij de bijdrage van Fancit heeft de webshop een goede bereikbaarheid. En dat komt onze omzet ten goede.
Hoe bevalt de samenwerking met Fancit?
Erg goed. We worden niet alleen goed en vlot geholpen bij problemen, maar we worden ook goed op de hoogte gehouden. Om maar een voorbeeld te noemen, ik werd op een zaterdag door een medewerker van Fancit gebeld dat er een switch kapot was gegaan. Dit vind ik erg prettig, want nu kon het voor maandagmorgen worden opgelost, zonder dat er collega’s en/of klanten ongemak van hebben gehad.
Onze directie is bekend met Robri, een andere klant van Fancit. Op advies van hen zijn we in zee gegaan met Fancit. Het vertrouwen in Fancit is inmiddels groot, ze zijn het verlengstuk van ons bedrijf geworden. Niet alleen hebben ze een goed werkend systeem opgebouwd, ze onderhouden deze ook optimaal voor ons. En wat minstens net zo belangrijk is, de data is nu goed beveiligd en wordt ook continu verbeterd en aangepast naar de nieuwste specificaties.
Hoe helpt IT in de samenwerking tussen de drie vestigingen?
Omdat we met een live voorraad beheer systeem werken, kunnen we snel schakelen tussen de drie voorraden. Zonder goede infrastructuur en ERP software zou dit niet kunnen. Iedere medewerker werkt via Microsoft 365, dus dit maakt samenwerken en fysiek werken op verschillende locaties mogelijk.
Fancit heeft jullie gemigreerd naar hun Datacenter. Hoe is dit verlopen vanuit jullie perspectief?
Dit is dankzij een goede voorbereiding goed verlopen. De gegevens zijn op een zaterdag vanaf de server naar het dataserver geüpload. Om de koppelingen vooraf gemaakt en getest waren, konden we de maandag erna gewoon verder met ons werk. Met de koppeling met het datacenter beschikken we over een betrouwbare data omgeving waarmee we onze diensten kunnen garanderen.
Hoe ervaren jullie de communicatie met Fancit?
Wat mij betreft was dit goed voor elkaar. Alle wijzigingen werden/worden van tevoren aangekondigd en in overleg met ons gepland. Heel erg prettig, zeker als er een wijziging gevolgen heeft voor alle werkplekken, ook op de andere vestigingen.
Wat kun je nog meer zeggen van de samenwerking met Fancit?
Ik zal een voorbeeld geven. Recent had ik COVID en moest vanuit huis werken. Ik hoefde maar een e-mailtje te sturen om de applicatieserver om te zetten naar mijn thuis netwerk en ik kon aan de slag. Dit geeft aan hoe goed de samenwerking is.
Wat ons verder goed bevalt is dat Mathias ieder kwartaal contact met ons heeft om de stand van zaken te bespreken. Dit vinden we erg prettig, dan kunnen we alle ins en outs kwijt en we weten dat alle acties worden opgepakt.
Ook de helpdesk wil ik noemen. Fancit is het eerste bedrijf dat ik meemaak, waarbij ik door een helpdesk medewerker achterna wordt gebeld of ik al wat meer weet.