
Interlashing over Fancit
Interlashing zorgt 24 uur per dag voor het vastzetten van ladingen en verkopen daarnaast het daarvoor benodigde hout. Vanuit het Zeeuwse Ritthem bedienen ze de klanten in de verschillende havens, in zowel Nederland als België. Recent zijn ze overgestapt naar Fancit. We hebben direct de Microsoft 365 omgeving voor Interlashing geoptimaliseerd. We vroegen manager Manu De Cordt en de office manager Jaqueline Been naar hun mening over deze projecten en onze samenwerking.
Willen jullie eerst iets vertellen over Interlashing?
Jazeker, we zijn een bedrijf dat ladingen van klanten zeewaardig lashen. We doen dit bij de verzender op locatie, of op schepen/pontons in de haven. Hoewel we in de haven van Vlissingen gevestigd zijn, werken we in meerdere grote havens van Nederland en België. Daarnaast hebben we een houthandel die voorziet in hout voor het verpakken en vastzetten van vracht. Onze klanten zijn rederijen, terminals, vervoer agentschappen en fabrieken. Onze meerwaarde is vooral de ervaring en vindingrijkheid van onze mensen. Wat ons betreft is lashing een ambacht.
Welke rol speelt IT in jullie dagelijkse werkzaamheden?
Uiteraard hebben we IT systemen voor de communicatie, zowel intern als extern. Daarnaast werken we veel met foto’s die we per project opslaan. Dit doen we inmiddels allemaal digitaal en in de cloud. Zo kunnen we zowel op kantoor, als op locatie over alle gegevens per project beschikken. Dit is een handige tool voor onze mensen op locatie omdat zij over dezelfde gegevens kunnen beschikken als op kantoor bij de werkvoorbereiding.
Jullie zijn vrij recent overgestapt naar Fancit, wat was de reden?
Vanuit een vroeger netwerk, werkten we samen met een Vlaams IT bedrijf. Het leek ons opportuun om met een lokaal IT-bedrijf te gaan samenwerken. Toen we dit 1,5 jaar geleden met onze buurman Pfauth Logistics bespraken, adviseerde hij om contact op te nemen met Fancit. We hebben een afspraak gemaakt en een prettig gesprek gehad met Evert Zondag. In zijn verhaal kwam naar voren dat Fancit een jong en dynamisch bedrijf is. We houden wel van een ambitieuze partner en hebben Evert gevraagd een offerte uit te brengen. Op basis daarvan hebben we de keuze voor Fancit als IT partner gemaakt.
Hoe hebben jullie deze overstap (en de werkwijze van Fancit) ervaren?
Het is allemaal prettig en efficiënt verlopen. Er was natuurlijk een overgangsperiode, waarin we in eerste instantie de tussenpersoon waren tussen de oude en nieuwe leverancier. Echter hebben we al snel besloten om Fancit rechtstreeks met de vorige leverancier te laten communiceren. Omdat we al met onze data in de cloud werkten, verliep de verhuizing verder heel efficiënt. Het klinkt misschien negatief, maar we verwachten al snel dat er bij de ICT wat tegen zit. Echter is dit niet gebeurd, dus ook daar zijn we positief door verrast. De werkzaamheden vonden in goed overleg plaats. De communicatie verliep prettig, de mensen van Fancit zitten wat dat betreft kort op de bal.
Hoe is de optimalisatieproject van Microsoft 365 verlopen?
Fancit heeft voor ons de mappenindeling opnieuw ingericht. Met dit als basis konden we een soort van commandostructuur maken als het gaat om toegang en rechten. Onze data is nu alleen toegankelijk voor degenen die daar de specifieke rechten voor hebben. Dankzij de inrichting van Fancit kunnen we dit nu per medewerker goed reguleren. Daarbij is de beveiliging van de data geoptimaliseerd, zodat we daar ook minder kwetsbaar in zijn. Kortom, dit optimalisatieproject heeft voor een betere structuur in onze data gezorgd en dat alles ook nog eens veiliger.
Heeft Fancit de impact op jullie manier van werken goed ingeschat?
Jazeker, de communicatie over de projecten werd zogezegd in Jip-en-Janneke taal uitgelegd. Zo wisten we niet alleen wat er ging veranderen, maar ook waarom. Dit resulteerde erin dat de impact op het werk minimaal is geweest. We hebben gewoon door kunnen werken, zodat de overstap naar Fancit en de optimalisatie ons geen negatieve impact heeft opgeleverd. Voor een goede communicatie met Fancit is Jaqueline de vaste contactpersoon.
Is jullie doel behaald na de afronding van beide projecten?
Jazeker, onze IT systemen werken optimaal en zijn beter afgestemd op onze activiteiten. Daarbij ervaren we de samenwerking met Fancit als erg prettig en persoonlijk. Ook als het om off-topic onderwerpen gaat, denken ze mee. Voorbeeld is onze kantoormeubelen, toen we benoemden dat we hier wat mee wilden, adviseerde de Fancit medewerker ons een partij die ook hun nieuwe kantoor heeft ingericht. Dit geeft maar aan dat de samenwerking verder gaat dan alleen een IT storing verhelpen. We bevelen Fancit daarom ook aan voor iedereen die een goede IT partner zoekt.