Lodder Keukens over Fancit

Lodder Keukens is een begrip als het gaat om maatwerk keukens en interieurbouw. Van oudsher een traditioneel familiebedrijf, maar waar ook ruimte is voor vernieuwing. Vanuit de behoefte om meer digitaal en daarmee efficiënter te werken, bleek dat de IT infrastructuur niet meer voldeed. Fancit is binnengekomen en heeft deze digitalisering stap voor stap samen met Lodder Keukens in de praktijk gebracht. Gedurende de implementatie van het project is de IT verantwoordelijke vertrokken naar een andere uitdaging en heeft Bas van Leeuwen het contact overgenomen. We vroegen hem naar zijn bevindingen over dit digitaliseringsproject.

Vertel eens wat meer over Lodder Keukens?

Zoals de naam zegt zijn we fabrikant en leverancier van keukens. We zijn een familiebedrijf waar de tweede generatie inmiddels werkzaam is. Onze producten worden in de eigen fabriek gemaakt. Iedere keuken wordt door één iemand van plaat tot gereed product gemaakt. Met de keuken als basis, leveren we ook maatwerkdelen voor interieurs. Door de jaren heen hebben we een klantenkring opgebouwd met bepaalde verwachtingen. Daarom staan discretie, veiligheid (ook van gegevens) en anonimiteit hoog in het vaandel.

Wat is de rol van IT in jullie bedrijf?

Net als ieder bedrijf hebben we te maken met administratieve werkzaamheden. Daarnaast hebben we een werkvoorbereiding en ontwerpafdeling die ook gebruik maken van IT systemen. Tenslotte gebruiken we in onze productieomgeving computergestuurde machines met hun eigen netwerk aansluitingen. En sinds begin 2020 geldt ook bij ons dat diverse mensen thuis moesten werken als dat nodig was. Fancit heeft ervoor gezorgd dat dit vlekkeloos is verlopen. Voor ons staat namelijk wel voorop dat wij met onze dagelijkse werkzaamheden bezig zijn en Fancit de IT op zich neemt.

Fancit is sinds twee jaar jullie IT leverancier. Hoe is de implementatie verlopen?

Via de privésfeer van één van onze mensen zijn we in contact gekomen met Fancit. Dit was op het moment dat de behoefte bestond om te digitaliseren. We hebben hen gevraagd om hierin mee te denken. Vervolgens kwamen zij met een beter plan dan de bestaande situatie. Dit was voor ons reden om stap voor stap het plan door Fancit te laten uitvoeren. De implementatie is bewust is stappen gedaan, daarbij is de werkwijze van Fancit goed bevallen. Naast de ICT omgeving op het kantoor hebben zij ook de productie omgeving geanalyseerd en geoptimaliseerd. Overigens in samenwerking met de machinefabrikanten. Met als resultaat dat we nu veilig en volledig in de cloud werken.

Recent is de telefonie aangepakt, hoe hebben jullie de gang van zaken ervaren?

Er was al van alles aangepakt, tenslotte kwam ook de oude telefooncentrale ter sprake. We wilden deze graag toekomstbestendig maken. Omdat de verouderde omgeving zich daar niet meer voor leende heeft Fancit een offerte uitgebracht voor het vernieuwen ervan. Daarover wil ik wel gezegd hebben dat deze offerte ook weer erg transparant en helder was. Op basis van het vertrouwen hebben we vervolgens de opdracht gegeven. De uitvoering is dankzij een grondige voorbereiding erg soepel verlopen.

Hoe is Fancit omgegaan met de impact op jullie bedrijf en medewerkers?

Gedurende het hele project van digitalisering heeft Fancit vooral veel energie in de voorbereiding gestoken. En dat zorgt ervoor dat de impact op ons minimaal was. Neem de nieuwe telefonie omgeving als voorbeeld, door de goede voorbereiding zijn we vrijwel niet offline geweest. Voor de implementatie was er een 06 nummer beschikbaar gesteld. Echter was de downtime zo kort, dat ik durf te zeggen dat vrijwel geen klant of collega iets heeft gemerkt van de wissel. Dat is voor ons de kern van de werkwijze van Fancit, zij bereiden het goed voor, zodat de impact op onze processen minimaal is.

Hoe ervaren jullie de communicatie gedurende een project?

Goed, het is wel zo dat we vinden dat de uitvoering voor Fancit is. Maar op hun initiatief zijn we tussentijds steeds geïnformeerd. Bovendien werden we na iedere oplevering netjes op hoogte gebracht van wat er is uitgevoerd. Technische zaken worden toegelicht zodat we niet helemaal onwetend zijn hoe de IT infrastructuur in ons bedrijf is ingericht.

Is jullie doelstelling gehaald nu de implementatie achter de rug is?

De doelstelling is zeker gehaald. Sterker nog, alles wat is uitgevoerd vormt wat ons betreft een fundament om verder te gaan dan we initieel van plan waren. Door de wijze waarop Fancit de uitvoering heeft aangepakt, zijn ook alle medewerkers enthousiast om digitaal te werken. En dat was aan het begin uiteraard minder aanwezig. Daarnaast zijn we erg tevreden over de pro-actieve houding van Fancit. Zeker als het gaat om beveiliging, houden zij ons scherp. Ze weten van het vertrouwelijke karakter van onze klantenkring en acteren op basis daarvan.

Tenslotte, wij zijn geen ICT’ers. We hebben een contract met Fancit wat ons ontzorgt. Deze werkwijze geeft ons de ruimte om ons eigen werk te doen terwijl we kunnen vertrouwen op de expertise en het meedenken van Fancit.

Optimalisatie

Neem contact op