
Schildersbedrijf Noom over Fancit
Schildersbedrijf Noom BV is een familiebedrijf dat al meer dan 100 jaar bestaat. Het bedrijf is begonnen in Scherpenisse en is in 2000 overgenomen door de huidige eigenaar, Johan Noom. Op dat moment runde zijn moeder een winkel met behang en verf en was zijn vader de huisschilder in de regio. Inmiddels heeft de zus van Johan een woonwinkel en heeft Johan het schildersbedrijf uitgebouwd tot wat het nu is. De zoon van Johan is inmiddels ook in de zaak terecht gekomen zodat het familiebedrijf nog altijd voortgezet wordt.
Vanwege de groei van het bedrijf was er behoefte aan een goede IT-partner. Op basis van een gespreksronde met een aantal bedrijven, heeft Fancit de opdracht gekregen voor de aanschaf van nieuwe laptops en vervolgens is de samenwerking uitgebreid. We vroegen Johan Noom over ondernemen, zijn bedrijf en de dienstverlening van Fancit.
Kunt u wat vertellen over uw bedrijf en waarin onderscheid u zich in de markt?
We zijn niet alleen meer een schildersbedrijf, maar ook een ook een onderhoudsbedrijf. Klanten kunnen bij ons terecht voor het reguliere schilderwerk, maar ook voor langlopende onderhoudscontracten. Daarmee onderscheiden we ons. Klanten kunnen voor meerdere jaren hun onderhoudswerk bij ons borgen.
Als ondernemer heb ik ooit geleerd, je kunt niet alles weten, maar je moet wel weten waar je het halen kunt. Dit is me altijd bijgebleven en zo hebben we ons bedrijf ook opgebouwd. Deze filosofie resulteert in een gezond en onderscheidend bedrijf.
Omdat, ook voor ons, vakkundig personeel cruciaal is, hebben we opleiden hoog op de agenda staan. Iedere medewerker wordt periodiek op de zaak geschoold. Het gaat dan om bijvoorbeeld behangen, communicatie, spuittechnieken. Ook geven we voorlichting op school en dragen mensen uit ons eigen netwerk aan voor de opleiding. Uiteraard met de wens dat dit voor de continuïteit van ons bedrijf zorgt.
Wat is het belang van IT voor uw onderneming?
Onze hoofdvestiging bevindt zich in Sint Maartensdijk en we hebben twee nevenvestigingen in Kapelle en Zierikzee. We maken gebruik van een systeem voor calculatie, facturatie en administratie. Ook wordt de urenregistratie digitaal gedaan en afgehandeld. Voor het personeel hebben we een portal ingericht zodat zij overal over de juiste informatie beschikken. Deze systemen en werkwijze vereist dat de IT betrouwbaar is en zodanig is georganiseerd dat we zo min mogelijk haperingen ervaren. Daarbij is het van belang dat alles veilig en soepel werkt.
Hoe is jullie samenwerking met Fancit tot stand gekomen en hoe ervaren jullie de samenwerking op dit moment?
Vanwege de groei van ons bedrijf hadden we behoefte aan een nieuwe IT leverancier. We hebben een aantal bedrijven uitgenodigd en vervolgens een keuze gemaakt op basis van vertrouwen en zekerheid. We willen als klant niet alles weten, de leverancier moet ons adviseren. In het offertetraject gaf Fancit direct al aan dat er meer nodig was dan we op dat moment vroegen. Deze proactieve aanpak past goed bij onze onderneming. We hebben vervolgens eerst nieuwe HP laptops afgenomen en hebben vandaar de samenwerking uitgebreid. Onder andere een nieuwe server en infrastructuur en binnenkort wordt ook de telefonie opgepakt. Zo bepalen we zelf het tempo en gaan we stap voor stap verder in de samenwerking. Onze ervaring is dat Fancit dit prettig vindt en de verantwoording voelt om ons bedrijf draaiende te houden.
Wat kenmerkt volgens u de dienstverlening van Fancit?
Men is transparant en eerlijk. En dat duurt nu eenmaal het langst. Zoals aangegeven wordt er nagedacht over wat ons bedrijf draaiende houdt. We worden hierin geadviseerd door Fancit waarbij de continuïteit van onze onderneming voorop staat.
Hoe ervaren jullie de samenwerking met de supportafdeling?
We zijn recent de samenwerking aangegaan waardoor we de support afdeling nog niet heel vaak nodig hebben gehad. Wel hebben we er een goede indruk van, de support medewerkers zijn toegankelijk en gericht op een goede samenwerking.
Wat is Fancit voor u in één zin?
Fancit doet wat ze belooft.
Wat waardeert u het meest aan de samenwerking met Fancit?
We hebben een gelijkwaardige relatie, onze bedrijven passen bij elkaar. Een beter voorbeeld dan deze kan ik niet bedenken: de Fancit medewerker had gebak meegenomen toen hij op zijn eigen verjaardag bij ons aan het werk was. Hij trakteerde ons, gewoon omdat hij dit vanzelfsprekend vond. En het was nog lekker ook…